Forum: Tehnici & Materiale Unealta pentru sudat zale

  • PersonallyME
    PersonallyME

    Stie cineva de vreo unealta pentru sudat zale cat mai mica si practica, eventual fara flacara? Am vazut cate ceva pe site-urile de afara, ma interesa ceva ce pot gasi in tara?

    05.07.2013, 16:12:04
  • handmadeCouture
    handmadeCouture

    poate ti-ar fi de ajutor un pistol de lipit. din acela care se foloseste la componente mici de calculator, etc. stiu ca tatal meu lipea cu acela sarme si altele. se lipeste cu cositor. practic bagi in priza pistolul, il lasi putin pana se incinge bine, iar dupa aceea pui capul respectiv incins pe capatul sarmei de cositor. O cantitate mica de cositor va ramane pe varful pistolului si dupa aceea o transferi pe metalul pe care vrei sa il lipesti. Cositorul este ca un liant intre bucatile de metal. Poate te ajuta :). gasesti aici: http://www.canton-distribution.ro/p/produse/c/24/s/135/CIOCANE+DE+LIPIT/

    05.07.2013, 18:21:16
  • PersonallyME
    PersonallyME

    Daaa, merci, exact la asta ma gandeam si eu, dar n-am mai auzit pe nimeni sa fi incercat :P In plus, vreau sa sudez zale din argint si nu stiu daca merge cu cositor... cred ca trebuie sa cumpar ceva special pentru asta?!

    05.07.2013, 18:39:38
  • handmadeCouture
    handmadeCouture

    din cate stiu eu, cositorul merge pentru orice metal. Dar cel mai bine este sa suni la firma respectiva si sa le spui exact ce doresti sa faci. Cred ca ei te pot sfatui mai bine :>

    05.07.2013, 19:10:13
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Sfatul meu este urmatorul:
    Daca sudezi metal pretios cu cositor sau orice alta forma de metal (fludor, etc), atunci argintul pe care il ai nu mai poate fi denumit Argint 925 si nici vandut ca atare. Legislatia este foarte dura si interzice sudarea metalelor pretioase cu altceva decat metal pretios in aceeasi valoare.
    Exemplu Argint 925 numai cu lipitura de argint 925
    Aur 14k numai cu lipitura 14k sau mai mare(18k spre exemplu)
    Orice material adaugat la metalul pretios trebuie sa fie in titlu cel putin egal.

    In afara de asta, sudarea cu cositor distruge argintul! Numai in vechime se facea asa ceva, de catre "meseriasi" care in acest fel distrugeau materialul!

    Cositorul este considerat CANCER pentru argint sau aur deoarece acestea sunt mereu re-topite pentru a face alte produse iar o cantitate de aproximativ 1 gram de cositor distruge 1 kilogram de argint sau aur. Numai chimic, in bai de acizi mai poate fi curtat acel material, prin rafinare. Efectiv este dizolvat in acizi. Cand sudezi sau pui flacara peste o piesa de argint sau aur care a fost contaminata cu cositor, metalul pretios este efectiv MANCAT sub ochii tai de plumbul si staniul din componenta cositorului care reactioneaza in acest fel la temperaturi mari. Piesa aceea nu mai poate fi reparata si este trimisa numai la o companie de rafinare pentru a se recupera cat se poate din metalul pretios, descompunand argintul la nivel cristalin.

    De asemenea sudura cu cositor este slaba. Nu tine in timp. Mai ales cositorul devine gri foarte repede in contact cu mediul inconjurator. Vei distruge metalul si nici macar o casa de amanet nu ti-l va mai cumpara decat pe un pret extrem de mic. Exemplu 1,5 lei per gram!

    Invata sa sudezi cu lipitura de argint la 800 de grade. O microtorta te poate ajuta. Este simplu de folosit si sigur si costa sub 100 Ron cea mai mica. Una buna costa 150-170 Ron. Merge cu gaz de bricheta. Pentru suduri mici este perfect.

    Exista cursuri pentru asta. Practic, este drumul spre meseria de bijutier.

    Nu lipiti metale pretioase cu cositor! Este o ideea proasta, ilegala si nu veti realiza nimic. Piesa va arata urat.
    De asemenea sa nu va inchipuiti ca lipitura cu cositor se face usor. Vei ramane cu umflaturi de cositor GRI pe zale si vor arata incredibil de rau. Nevandabile.

    Youtube este plin de lectii despre cum sa sudezi argint, acasa, in siguranta. Doar cauta Soldering silver, Soldering sterling silver, soldering silver bezel, using a microtorch....Vei afla multe.

    De asemenea, sudura argintului nu se face chiar de oricine. Vei gresi mult la inceput. Ai nevoie de chimicale (flux, antioxidant, placa de sudura din magnezit sau carbune, materiale de slefuire si lustruire...etc) Dar este un inceput daca doresti sa faci pasul catre bijuteria din metale pretioase.

    Cine face un astfel de pas poate ajunge departe dar trebuie sa inteleaga de la inceput ca va avea nevoie de ani plus mii de euro in materiale si consumabile si mai ales scule si desigur autorizatii.

    Inceputul este usor, insa! Continuarea este cea care consuma bani! Eu am invatat singur. Carti din USA, DVD-uri, mii si mii de ore de vizionare si practica si tot sunt departe de a avea macar o imagine de ansamblu despre meseria asta. Nu mai spun ca ma apropii de 5,000 de Euro cheltuiti si inca departe de a avea ceea ce mi-am planificat.
    Fa pasi mici! Daca vrei, vei reusi!

    Daca doresti numai pentru acum sudura la zale..pentru un proiect, mergi la un bijutier. Nu va costa chiar foarte mult! Eu lucrez in fiecare zi si desi multumirea este imensa, anii de munca asidua inseamna un pret mare. Daca nu doresti sa mergi mai departe si doresti doar zale sudate, orice bijutier o poate face. Este infinit mai simplu si mai sigur si zic eu mai ieftin.

    Nu uita: lipirea argintului cu cositor il va face nevandabil si il va distruge!

    06.07.2013, 04:41:23
  • PersonallyME
    PersonallyME

    Nici nu mi-ar trece prin cap sa fac ceva care sa compromita calitatea produsului, imi doresc sa sudez zalele tocmai pentru o imbunatatire a calitatii lor.
    La bijutier nu am timp sa merg in fiecare zi, imi trebuie ceva la indemana.
    Cred ca o sa ma orientez catre o microtorta din tara, ca am impresia ca sunt ceva probleme cu shipping-ul din afara la astfel de produse.
    Adevarul este ca orice doresti sa faci necesita materiale, unelte si implicit costuri :) Imi doresc si eu sa fac atatea lucruri, dar mi-am propus sa le iau pe rand. Odata ce fac un lucru foarte bine, abia atunci voi trece si la altceva. Fiecare tehnica necesita multa documentare, practica si bani...

    Merci mult de sfaturi si cand voi mai avea vreo nelamurire te intreb pe tine direct :)) (jum. masculina a Dungulitze banuiesc :P)

    09.07.2013, 12:21:56
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Atunci, pentru un minim minimorum de inceput:

    Mini Arzator (recomanda CHF sau Dremell).
    Acesta este cel mai apropiat de ceea ce trebuie sa cumperi: http://www.miniinthebox.com/1300-c-metal-melting-butane-jet-torch-large-_p101526.html Pret cam 150 Lei. Se gasesc la Horbach. Au un stand special. Tot acolo mai este una de la aceiasi firma la 60 Ron. Are forma de stilou. Ambele sunt bune pentru zale deoarece flacara este foarte mica si concentrata. Usor de utilizat si se incarca cu gaz de bricheta.

    Neaparat ai nevoie de flux si lipitura. Deoarece la inceput si mai ales la sudat zale, temperatura si flacara dar si tehnica sunt importante iti recomand o seringa cu lipitura mediu sau easy care are deja amestecat argint (lipitura) cu flux (antioxidantul fara de care nici o lipitura nu se poate face).
    http://www.google.ro/search?gs_rn=17&gs_ri=psy-ab&cp=21&gs_id=2q&xhr=t&q=silver+solder+syringe&biw=1680&bih=949&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.ZWU&um=1&ie=UTF-8&hl=ro&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=N3_cUemAOMPIPLHvgLAO

    Se gasesc usor si pe site-urile mari de licitatii si nu au problema la transportul prin posta. In Ro cred care are si Carrus Expert care este dealer de materiale si consumabile pentru bijutieri. Acolo gasesti cam tot ce iti trebuie doar ca ai nevoie de bani.

    Mai ai nevoie de Sparex sau acid de piscina. In jur de 60 Lei. Sparex din USA sau acid de piscina de la Hornbach, Praktiker, etc...

    O penseta din otel si multa multa rabdare. Acesta este cam 0,01 din ceea ce vei avea nevoie daca o iei pe acest drum. :)
    Trimite-mi mesaj daca ai nevoie de sfaturi. De asemenea nu uita ca Youtube iti ofera tot ce ai nevoie la nivel de informatii.

    Succes!

    10.07.2013, 00:32:26
  • FIMARC
    FIMARC

    Gasesti si aici,pe breslo acest model
    www.breslo.ro/Product/Mini-lampa-cu-gaz_893343

    12.07.2013, 11:34:10
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Corect! FIMARC are dreptate! Pentru inceput este OK. Am avut si eu unul la inceput de tot. Pentru zale este suficient. Nu va tine mai mult de cateva luni daca lucrati de cateva ori saptamanal, dar este un model perfect de a incepe, foarte economic si intr-un final este atat de ieftin incat nu conteaza daca tine 4-5 luni sau mai mult. Pretul este extrem de ieftin. Cand se va strica nu este din cauza uneltei ci datorita gazului. Asta este valabil pentru toate arzatoarele, nu conteaza cat de ieftine sau scumpe sunt! Chiar si gazul de firma strica arzatorul deoarece contine impuritati in butelie si infunda duzele. Din pacate este extrem de greu de desfundat datorita pozitiei, masimi duzelor tevilor foarte subtiri. (Am aruncat multe arzatoare pana acum si unele erau Dremel si CHF).
    Va recomand sa cumparati acel produs de la Mokait.

    12.07.2013, 11:58:14
  • PersonallyME
    PersonallyME

    Daaa, parca si vazusem la un moment dat acest produs. Multumesc :)

    12.07.2013, 16:30:33
  • dia4ella
    dia4ella

    miniarzatorul de la mokait e suficient pentru a suda zalele din argint? sau mai am nevoie si de alte elemente?

    30.08.2013, 15:30:34
  • FlorinArtBijoux
    FlorinArtBijoux

    Dungulitze, ne-ai oferit niste informatii foarte pretzioase! Multumim mult de tot.

    Mi-am cumparat si eu un Dremel Versatile 2000 chiar acum o saptamana si nici nu am avut curaj sa il probez fiindca nu stiam daca butelia de gaz pe care am cumparat-o din magazin este cea indicata. Am citit ca trebuie sa incarc rezervorul de la Dremell cu Butan, ori eu am cumparat GAS de al firma CHF-GmbH.de (poate scriu prostii dar sunt diletanta in domeniu). Butelia de la GAS contine 14% Propan si 86% Butan. Oare este bun? Si stii cam cate ore de functionare rezista un Dremel? Te-a tinut un an sau mai putin?

    31.08.2013, 09:06:11
  • AtelierMikaela
    AtelierMikaela

    Eu stiu ca DREMEL-ul functioneaza cu gaz de bricheta, nu poti folosi butelia cu amestec de gaz...

    01.09.2013, 00:29:48
  • FlorinArtBijoux
    FlorinArtBijoux

    Nu este o butelie...m-am exprimat eu gresit. Este un tub ca cel de spray, nenea de la magazinul de unde am cumparat si Dremel-ul mi-a zis ca se incarca brichetele cu el, chiar mi-a aratat cum se face. Problema este daca trebuie ca gazul sa contina 100% Butan asa cum scrie in prospectul DREMEL-ului, sau merge si cu amestecul de Butan si Propan.

    01.09.2013, 08:35:01
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Daca arzatorul este realizat doar pentru butan atunci sfatul meu este sa il folositi ca atare.
    Amestecul de butan 70% si propan 30% utilizat in buteliile de reancarcare CHF sunt pentru arzatoare CHF. Desi pot fi compatibile nu este recomandabil sa utilizati consumabile de la alta companie. De mers merge.
    Diferenta intre butan si butan in amestec cu propan este temperatura. Cu cat are mai mult propan cu atat temperatura este mai mare. La butan nu cred sa se poata atinge in termeni reali mai mult de 800 de grade. In amestec poate duce la 1300.
    Bijutierii nu folosesc acel arzator Dremel Versatile deoarece a fost proiectat pentru lipituri moi, sub 600 de grade. Electronice, machete, etc...
    Pentru argint se utilizeaza 4 feluri de lipituri. Hard, Medium, Easy and Super Easy.
    Asta inseamna ca aceste lipituri de topesc atunci cand piesa pe care o lipiti ajunge la temperaturile corespondente lor. Lipituri diferite se folosesc de obicei atunci cand sudati de mai multe ori o piesa complexa care are multe componente adaugate pe rand.
    Pentru sudura zalelor, mai ales ca incepatori va sfatuiesc sa cautati Mediu sau Easy. Nu va hazardati cu Hard deoarece este imediat aproape de temperatura de topire a piesei din argint si o veti topi si nici Super Easy deoarece fiind o lipitura cu temperatura joasa nu are rezistenta foarte mare, dar oricum este cu mult mai puternica decat lipiturile cu cositor, care asa cum am mai spus NICIODATA nu se utilizeaza la metale pretioase!
    Daca arzatorul Dremel de care vorbiti reuseste sa concentreze flacara astfel incat sa mai compenseze din slabiciunea butanului, cu siguranta veti putea suda si zale din argint.
    Asta nu inseamna ca este simplu :)
    Va mai trebuie flux si o solutie de curatare a oxizilor rezultati in urma sudurii. Asta in cazul in care nu cumparati seringi cu un amestec de praf de lipitura din argint si flux, deja preparat. Sunt simplu de utilizat si lasa si mai putina murdarie. Seringile costa cam la 20 USD bucata pe site-urile din USA. Si ele sunt clasificate de asemenea pe temperaturi asa cum am spus mai sus.
    Nu stiu la cat de mult rezista Dremel daca va referiti la durata de viata deoarece depinde de cat il utilizati. Incarcat cu gaz are o autonomie de maxim 20-25 de minute in opinia mea. Cand scade presiunea flacare nu mai poate da temperatura necesara si nu mai puteti lipi. Pentru lipirea unei zale nu aveti nevoie decat de cateva secunde.

    01.09.2013, 12:23:27
  • FlorinArtBijoux
    FlorinArtBijoux

    Multumesc mult Dungulitze! Sfaturile vin clar de la un profesionist si as mai avea o intrebare: Eu am vazut la un bijutier cu care colaborez pentru lipituri, fiindca Nu am inca curaj sa le fac eu, ca folosea pentru lipit sarma speciala de lipit argint. (Mi-a zis ca este un amestec de argint cu alama cu temperatura de topire de la 800 la 600 grade celsius).

    Oare este bun aliajul acesta? Pentru zale?

    01.09.2013, 13:17:45
  • FlorinArtBijoux
    FlorinArtBijoux

    iar am gresit! Bijutierul mi-a zis ca aliajul de sarma pentru lipit contine si o cantitate mica de alama, pentru ca temperatura de topire sa scada de le 800 grade celsius (temperatura de topire a argintului) la 600 grade celsius. oricum el folosea o torta adevarata de bijutier, alimentata la o butelie mare(parca ceva mai mare decat un stingator de pompieri). Scuza-ma Dungulitze pentru "Limbajul" total neprofesional, dar daca tot am dat de o specialista in materie, profit si eu...de bunavointa ta.

    Multumesc.

    01.09.2013, 13:41:25
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Nu este nici o problema. Si eu am invatat tot punand intrebari si fiind curios :)
    Lipitura de argint vine la seringa sub forma de pasta, tabla, sarma, din care se taie bucatele mici de 1 mm. Depinde de preferintele fiecaruia si de tehnica de lucru utilizata.
    Un om priceput isi poate face propria lipitura dar nu va avea calitatea celor industriale. Va fi insa suficient de buna.

    Argint + Alama = lipitura

    Le puteti face 50%-50%

    Deoarece alama are sute de retete in aliaj, fiind practic un bronz, va recomand sa utilizati alama de la un cadran de ceas de mana deoarece este cea mai potrivita pentru realizarea de lipituri. Taiati bucatele mici si le cantariti sa fie la fel cu cantitatea de argint. Le topiti impreuna pana se transforma intr-un bulb lucios apoi lasati sa se raceasca pana isi pierde stralucirea si le puneti in apa. Folositi un ciocan (imi inchipui ca nu aveti laminor) si transformati-o in tabla. Taiati in bucatele mici si retopiti, pentru a omogeniza cat mai mult amestecul. Raciti din nou si cu ciocanul, fara graba, transformati in tabla. O bucatica de 2 x 2 cm de tabla va ajunde la sute de lipituri. In cazul zalelor chiar la mai mult.
    Si atentie la degete :) cand utilizati ciocanul ca sa il transformati in tabla.

    Personal va recomand totusi sa cumparati unele industriale. In Ro gasiti la Carrus Expert sau Ipunct. Ori puteti cumpara de la un atelier de bijuterii.

    Bijutierul dvs utilizeaza sarma deoarece isi face singur lipitura si o trefilieaza in sarma subtire in loc de tabla. dar pentru asta ai nevoie de niste utilaje/dispozitive care impreuna costa cam 1,000-2,000 Euro.
    Asa ca ramai la tabla.

    Atentie: Lipiturile mai vechi, Easy si Super Easy (mai ales cele sarma), au o mare cantitate de cadmiu in compozitie, pentru a cobora cat mai mult temperatura de topire si a fluidiza amestecul. Cadmiul este pe lista neagra alaturi de plumb deoarece fumul este nociv si in timp cauzeaza boli letale. Doar lipiturile moderne nu contin asa ceva in aliaj.
    Concluzia: Cumpara o lipitura comerciala!

    P.S. Sudarea zalelor este migaloasa si frustranta daca nu perseverezi! Este insa cel mai bun antrenament pentru un bijutier incepator.

    Butelia ca un stingator este probabil un tub de acetilena. Se foloseste in combinatie cu oxigen pentru a da o temperatura de lucru mare, necesara la topire / turnare.
    Se mai utilizeaza:
    - Propan sau propan cu oxigen. Cel mai bun pentru un bijutier profesionist.
    - Propan/Butan
    - Butan si aer comprimat
    - Arzator cu apa, pentru cei cu bani si lucrari de mare finete.
    - Lipire cu laser pentru firmele care isi permit echipamente de 50-100,000 Euro.
    - "Tiganeste" cu arzator mic de benzina si suflai. Naspa si nesigur.

    Succes!

    01.09.2013, 21:01:00
  • tonycat
    tonycat

    Dungulitze : Alama(aliaj cupru si zinc) nu e acelasi lucru cu bronzul(aliaj cupru si staniu) , majoritatea accesoriilor metalice de pe Breslo prezentate in descrierea produselor ca fiind din bronz sunt de fapt din alama. Se vede dupa culoare in primul rand si daca dati o cautare pe net dupa accesorii pentru bijuterii din metal comun nu stiu in cate locuri veti gasi accesorii din bronz. E foare important sa fim informati corect

    02.09.2013, 08:06:34
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Tonycat poate ar trebui sa citesti din nou postarile mele deoarece s-ar putea sa iti fi scapat ceva.
    Tipurile de alama sunt foarte numeroase. Tu te referi doar la cel generic, industrial.
    Aici este o descriere mai in detaliu. Nu trebuie sa ma crezi pe mine :) In definitiv ce stiu eu? Nu ca ar conta ca lucrez in domeniu de peste 10 ani :)

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    WIKIPEDIA

    There are many different bronze alloys but modern bronze is typically 88% copper and 12% tin.[10] Alpha bronze consists of the alpha solid solution of tin in copper. Alpha bronze alloys of 4–5% tin are used to make coins, springs, turbines and blades. Historical "bronzes" are highly variable in composition, as most metalworkers probably used whatever scrap was on hand; the metal of the 12th-century English Gloucester Candlestick is bronze containing a mixture of copper, zinc, tin, lead, nickel, iron, antimony, arsenic with an unusually large amount of silver – between 22.5% in the base and 5.76% in the pan below the candle. The proportions of this mixture may suggest that the candlestick was made from a hoard of old coins. The Benin Bronzes are really brass, and the Romanesque Baptismal font at St Bartholomew's Church, Liège is described as both bronze and brass.
    Commercial bronze (90% copper and 10% zinc) and architectural bronze (57% copper, 3% lead, 40% zinc) are more properly regarded as brass alloys because they contain zinc as the main alloying ingredient. They are commonly used in architectural applications.[11][12]
    Bismuth bronze is a bronze alloy with a composition of 52% copper, 30% nickel, 12% zinc, 5% lead, and 1% bismuth. It is able to hold a good polish and so is sometimes used in light reflectors and mirrors.[13]
    Plastic bronze is bronze containing a significant quantity of lead which makes for improved plasticity[14] possibly used by the ancient Greeks in their ship construction.[15]
    Other bronze alloys include aluminium bronze, phosphor bronze, manganese bronze, bell metal, arsenical bronze, speculum metal and cymbal alloys.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    De asemenea daca vei citi despre alierea metalelor (pe care eu o fac nu numai in teorie ci mai ales practic!) vei intelege ca BRONZ ca si ALAMA sunt doar niste termeni generici referindu-se la o ramura foarte vasta a aliajelor cuprului!
    Exista aliaje ale cuprului care contin multe alte elemente distincte in afara de cupru si staniu. Inclusiv zinc. Deci daca are cupru si zinc si staniu...ce anume este? Alama sau Bronz? :)
    Nu simplifica lucrurile deoarece alierea metalelor neferoase, pretioase sau nu, este un domeniu extrem de vast.
    De asemenea poate ar trebui sa te intrebi de ce am specificat anume: "Alama de la un ceas" si nu spre exemplu o bucata de tabla de alama oarecare.
    Pentru a explica aici in detalii exacte, am nevoie de pagini intregi si nu cred ca este cazul.

    Pentru a nu se crea nici o confuzie alama, bronzul si toate aliajele similare lor se numesc: COPPER ALLOY, tocmai pentru ca toate pornesc din acelasi loc! Sunt aliaje ale cuprului!

    02.09.2013, 10:02:08
  • Dungulitze
    Dungulitze

    ""Dungulitze : Alama(aliaj cupru si zinc) nu e acelasi lucru cu bronzul(aliaj cupru si staniu) , majoritatea accesoriilor metalice de pe Breslo prezentate in descrierea produselor ca fiind din bronz sunt de fapt din alama. Se vede dupa culoare in primul rand si daca dati o cautare pe net dupa accesorii pentru bijuterii din metal comun nu stiu in cate locuri veti gasi accesorii din bronz. E foare important sa fim informati corect""
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Si inca ceva Tonycat: Pe Breslo nu sund decat poate 5% charmuri, distantiere si alte componente metalice din ALAMA sau BRONZ

    Culoarea furniturilor bronz este doar placare! Cateodata antichizata.
    Furniturile metalice: argint tibetan, aliaj, aliaj metalic...sunt doar denumiri comerciale are unor componente realizate din Zamac sau aliaj pe baza de Zinc.
    Ambele sunt considerate aliaje metalice neferoase de joasa temperatura. Sunt asemanatoare cu cositorul de pe la noi. In engleza ii spune pewter. Se toarna la masina centrifuga in matrite din cauciuc. Apoi se PLACHEAZA in bai electrolitice in culoare cupru, bronz, argintiu, auriu, etc...

    Furnituri din alama argintiec - Nimeni pe Breslo nu are furnituri din Bronz Alb spre exemplu desi am vazut inele de alpaca. Foarte putini au charmuri sau componente decorative similare din Alama! Alama este mult mai scumpa si mult mai greu de turnat in pomisori, stelute, inimioare, etc... Cam toate charmurile realizate din alama sunt facute la presa hidraulica, ambutisate, stantate...si in mai rare cazuri sunt 3D. Sunt plate, subtiri si destul de usoare si inestetice deoarece nu au volum. Exceptie fac cele ambutisate si sudate in asa fel incat sa fie 3D. Dar sunt foarte scumpe.

    Eu spre exemplu mai utilizez din cand in cand BRONZ ALB. Care are in compozitie: cupru, Staniu si Zinc. Este o struto-camila pe carte o poti denumi bronz alb (asa cum este si comercializat) dar si Alama alba ca doar este Cupru si zinc :) pe langa Staniu. Acest exemplu iti arata cel mai bine ca nu este suficient sa le numesti Bronz daca ai Cupru si Staniu si nici Alama daca ai Cupru si Zinc. Pentru ca le are pe TOATE TREI! :) Bronzul alb este inlocuitorul argintului sau nichelului in industria bijuteriilor. Este un super material pentru cei care lucreaza la temperaturi de 800-1000 grade Celsius.

    Furniturile ieftine din China, asa cum am mai spus si cu alta ocazie, au in componenta urmatoarele: Zinc, Plumb, Staniu si cateodata 3% Cupru. Apoi sunt placate in culoarea dorita.

    Scuze pentru postarile lungi. :)

    02.09.2013, 10:38:30
  • tonycat
    tonycat

    Multumesc pentru dizertatie, d-le Dungulitze! Pana la urma trebuie sa ne resemnam si sa lucram cu ce gasim. Sa punem eticheta de "aliaj" sau de "Argint tibetan" daca nici producatorii, nici vanzatorii si nici revanzatorii de furnituri nu stiu formula exacta a aliajului de sub stratul frumos colorat in culoarea aurului, cuprului sau argintului.
    Asta ar fi culmea sa oferim clientului o bijuterie cu o eticheta pe care sa scrie frumos formula chimica a partilor metalice, a partilor de sticla sau platic din care am confectionat, desigur, manual, frumosul obiect. Am speria clientul sa vada ca scrie pe eticheta ca partile metalice contin plumb... brrr! sau cadmiu, si ar mai fi cateva belele din tabloul lui Mendeleev pe care nu le-am dori in bijuteriile noastre.
    Lucrurile trebuie sa fie clare, pot sa vand furnituri doar ca sunt frumoase, ca nu am gasit altele si nu am de ales, dar pana la urma, alama e alama cu componente principale cuprul si zincul, iar bronzul e altceva cu componente principale cupru si staniu. Nu au cum sa aiba acelasi pret, sarma de bronz e mai scumpa decat cea de alama, ma intreb daca pretul accesoriilor difera. In sfarsit, nu conteaza, pentru mine cel putin, deloc. Va multumesc inca o data ca ati postat toate acele informatii, nu m-a deranjat absolut deloc ca m-ati citat, nu ati fi primul pe aici, pana la urma e o discutie care poate sa aduca lamuriri.

    02.09.2013, 11:21:41
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Eu nu fac altceva decat sa aduc aici cate ceva din ceea ce stiu. Sper sa fie de folos!

    Furniturile din China (80-90% din productia mondiala se face acolo) nu pot fi verificate de magazinele de furnituri de pe Breslo decat daca se apeleaza la un institut de cercetari in metalurgie. Chinezii scriu adesea: Nickel Free, Cadmium Free, Lead Free...etc. Dar la fel ca in cazul bijuteriilor din "Argint" care au invadat Breslo si unde la descriere se scrie: "Lantisor argint marcat 925" (evitandu-se expresia ARGINT 925 veritabil deoarece NU ESTE ARGINT, tot asa si la furnituri. Toata lumea scrie fara cadmiu, plumb si nichel, chiar si la furniturile care nici macar nu au cum sa aiba in componenta asa ceva. Cred ca am vazut si la snur de ata cerata la un moment dat :):):)
    Exista o lege care se va impune la nivel european dar care va ridica pretul furniturilor cu 200-300 %. Certificatul de autenticitate sau asa ceva, unde se va specifica la fiecare produs componenta chimica. Autentificarea certificatului trebuie sa fie facuta in UE si desigur sa va plati pentru analize.
    Exista in China si furnituri fara componente chimice perioculoase sau care se incadreaza in limite admise DAR cine poate garanta pentru marfa cumparata din China?
    Redeschidem discutia despre pietre semipretioase -sticla-simulanti-vopsire, etc? :) Este vorba despre aceeasi practica.

    Gresala este a cumparatorului final, cel care stabileste pretul! Daca cumparatorii nu ar prefera imitatiile ieftine si falsurile in locul celor veritabile, viata tuturor ar fi mult mai buna.

    02.09.2013, 11:58:19
  • west
    west

    @Dungulitze in materie de aliaje (cupru) in special esti o catastrofa.Nu incerca sa te crezi documentata cu Wikipedia si pune mana pe carte.Iti propun ''Aliaje neferoase'' de Suzana Gadea (fostul ministru) si Marius Protopopescu-editura tehnica 1965.Dupa ce o s-o citesti iti vei schimba opiniile despre alama si bronz punct

    25.10.2013, 23:32:11
  • violus
    violus

    @WEST...chiar crezi ca pentru a deschide o usa de sticla ai nevoie de un buldozer??

    28.10.2013, 21:55:47
  • violus
    violus

    Acum intr-o alta nota: nu stiu mai nimic despre aliaje, materiale, tehnici, etc...dar discutia este despre sudarea zalelor si materialele necesare. Cred ca Dungulitze a facut mereu treaba buna impartasindu-ne din ceea ce stie.
    Cu totii ne aflam aici ca sa invatam. Sa evoluam! Eu sunt noua pe Breslo si inainte de a ma apuca sa realizaz ceva trebuie sa ma asigur ca am informatiile necesare.
    Participarea la discutie trebuie sa se faca civilizat si la obiect!
    Cel putin eu asa vad lucrurile.

    28.10.2013, 22:01:31
  • Dungulitze
    Dungulitze

    OK! Vad ca discutia i-a o turnura gen: Bai liceu, i-a du-te tu pana afara si adu o galeata de curent electric!

    Pentru mine este totusi o gluma amara deoarece am intalnit in sistemul de invatamant, pe vremea lui Ceausescu, destule cadre didactice cu o astfel de atitudine!
    Dupa unii, generatia de aur, studentii de elita si specialistii de inalta clasa sunt doar cei care acum au o varsta, fiind studenti in perioada 1960-1970 in universitatile de stat, iar cei din ziua de astazi sunt niste semi-analfabeti care fac scoala doar cu numele la diverse universitati particulare.
    Pacat!

    Cu privire la aceasta interminabila discutie: Referirea a fost doar la UN ANUMIT aliaj al cuprului, utilizat in general, cel putin in America, la fabricarea ceasurilor. ACEL aliaj contine pe lang CUPRU cantitati aproape similare de STANIU si ZINC pe langa alte cateva elemente al caror scop este acela de a fluidiza amesctecul (aliajul de lipire caci despre asta este vorba) dar si de a-i cobori temperatura de topire.
    Acest aliaj care in principiu contine 90% CUPRU, 5% STANIU si 5% Zinc, cel putin in america este numit: BRONZ! Ii voi cauta denumirea mai exact si o voi posta aici!
    Dumneavoastra il puteti denumi alama daca doriti, deoarece in Romania se incadreaza si la categoria alamuri speciale.

    DAR:

    Daca BRONZ inseamna Cupru cu adaos de Staniu
    Daca ALAMA inseamna CUPRU cu adaos de Zinc
    Ce este acest aliaj: CUPRU 90% / STANIU 5% / Zinc 5% ?? BRONZ sau ALAMA? deoarece contine in egala masura ambele elemente! Si atunci UNDE sunt o catastrofa? Si la care alte aliaje va referiti?

    Este doar o problema scriptica in functie de tara, perioada, clasificare, etc...

    Daca clasificati BRONZ ca fiind numai Cupru + Staniu si ALAMA ca fiind Cupru cu Zinc sunteti intr-o GRAVA eroare!

    In lume, ca si in Romania din ultimii ani, toate aliajele de acest gen se codifica deoarece sunt prea multe denumiri pentru produse similare. Unificarea codurilor macar la nivel de UE, va clarifica toate aceste probleme.

    Pana atunci va informez:

    BRONZ NU inseamna numai CUPRU + STANIU ci si:
    CUPRU + PLUMB,
    CUPRU + ALUMINIU,
    CUPRU + NICHEL
    etc...

    Ele sunt denumite in Romania Bronzuri cu Plumb, Aluminiu, Nichel...desi in general NU contin Staniu sau in contin in cantitati infime!

    De asemenea exista un numar imens de ALAME care contin STANIU nu numai zinc! In Romania ele se numesc Alame Speciale. In USA/Canada se numesc TIN (staniu) BRASS. Deci alame cu Staniu!

    Un exemplu, la care dealtfel m-am si referit de la inceput in toata aceasta discutie este CUPRU 90% +STANIU 5% +ZINC 5% si care este in acelasi timp un BRONZ dar si o ALAMA! In strainatate il gasiti sub denumirile: RED COPPER sau GUNMETAL dar deoarece cantitatile metalului secundar variaza in functie de utilizare a trebuit sa fie clasificat si codificat in zeci de retete. EU m-am referit doar la una!

    Pentru a nu discuta interminabil pe aceasta tema, care nu este tema principala a topicului, am specificat pe intelesul tuturor ca toate pot fi denumite simplu COPPER ALLOY (aliaje ale cuprului).

    Acum referitor la : PUNE MANA SI CITESTE O CARTE...

    Cand ii spuneti asta sotiei mele (cu care ati crezut ca discutati deoarece firma care detine magazinul este a ei) ar trebui sa stiti urmatoarele:

    Are aproape acelasi grad universitar si aproape aceeasi functie didactica precum DOAMNA MINISTRU de care vorbiti. A scris sute de articole si carti de specialitate, (nu in domeniul metarlugiei), publicate in Romania si in strainatate si o gasiti in Who's Who. In care nu stiti ce inseamna asta va sfatuiesc sa cautati pe net. WIKIPEDIA pe care o desconsiderati atat de mult va va da informatiile necesare.

    Despre mine va spun doar atat: Multi ani de studiu intens al fabricarii bijuteriilor din metale pretioase sau imitatiilor de bijuterii (deci inclusiv aliaje neferoase de inalta sau joasa tempratura). Am facut asta ajutat de oameni cu nume in domeniu din Canada, USA, Spania, UK.
    Fie ca au fost carti, cursuri, CD-uri...etc...le-am mancat pe paine! Si nu am facut-o silit de profesori ci a fost voluntar, deoarece aceasta este pasiunea mea.

    Am citit mii de pagini de specialitate, am vizionat mii de ore de film si am avut discutii diverse pe forumuri de specialitate cu oameni din domeniu, unii din ei fiind puncte de reper pentru industria bijuteriilor.

    Pe Breslo se intampla ceva fantastic si se pare ca anumiti oameni nu vad sau nu inteleg:
    Usor - usor se trece de la gablonz simplu si insirare de margele pe guta la lucrul cu metale, patine, pietre, se folosesc diverse tehnici de lucru. Alti breslasi se specializeaza in materiale textie sau piele...BRESLO urca destul de bine in urma marilor site-uri similare din Vest.

    NIMENI NU II AJUTA CU NIMIC!!!

    Bijutierii romani de valoare mondiala au fost dati la o parte in propria lor tara pentru a face loc mediocritatii si produselor turcesti si chinezesti! Romanii nu mai apreciaza bijuteria la comanda, unicat, bijuteria originala, lucrata de maestrii care acum sunt la o varsta cand nu se mai pot si nici nu mai vor a se lupta cu sistemul si gustul romanilor!
    Majoritatea romanilor vor sa stie CAT COSTA GRAMUL!
    Poporul Roman si-a pierdut capacitatea de a fi original, de a fi altfel decat altii! Doar o mica parte isi cultiva prin cultura gustul pentru frumos si pentru adevarata valoare.

    BRESLO este unul din putinele locuri unde imaginatia si talentul acestui popor a prins in sfarsit radacini. O noua generatie se ridica si unii din cei care acum sunt stangaci in ceea ce fac vor fi mai tarziu embleme nationale in acest domeniu!

    Nu am vazut aproape nici un specialist ROMAN, profesor / bijutier de valoare / specialist, (in afara de unul singur), sa imparta cunostinte gratuit. Ceea ce el a invatat intr-o viata intreaga, ceea ce stie de la mesterul lui...toate aceste cunostinte, se duc in pamant. Se pierd si noua generatie trebuie sa le redescopere bazandu-se pe ceea ce ne ofera strainatatea!

    In strainatate marii artisti bijutieri scriu carti, publica in reviste sau ofera gratis pe internet. Stiinta si experienta lor merge din generatie in generatie si nu se pierde!
    In Romania daca nu ai mii de lei de cheltuit ca sa mergi la un curs concentrat si unde inveti doar tehnicile de baza, esti pus pe linie moarta!

    Am scris mult prea mult si probabil multi vor considera plictisitor!

    30.10.2013, 03:16:44
  • west
    west

    @ Dungulitze
    http://www.scribd.com/doc/123584616/Aliaje-neferoase
    http://www.scribd.com/doc/106705292/100423182-Metale-Si-Aliaje-Neferoase

    05.11.2013, 12:42:29
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Linkurile sunt interesante , schematice, dar nu contrazic cu nimic ceea ce pun eu!

    M-am referit la exemplul: CU90% Sn5% Zn5% care poate fi considerat alama speciala sau bronz dupa com vrea vorbitorul!

    Exemplele de alame cu staniu, care in Vest se numesc bronzuri, sunt numeroase. Exemplu Admiralty bronze sau Navy bronze si mai sunt alte cateva zeci doar la ce stiu eu.

    Utilizarile alamelor cu staniu sunt foarte vaste si, ca si in cazul bronzurilor speciale ce contin zinc sau care in loc de staniu contin aluminiu sau alt element, ele sunt acum codificate pentru a se evita confuziile generate de denumiri.
    Fiecare alama sau bronz, este special conceputa pentru o anume activitate. Aceste aliaje trebuie sa sa potriveasca in particular diverselor actiuni: ambutisare, stantare, la cald sau la rece, lipire, termoconductivitate, conductivitate electrica, turnare, laminare, etc.....

    Lipitura din argint la care ma refer poate fi aceasta sau alta asemanatoare:

    Argint 50-51%
    Cupru 25-26%
    Zinc 17%
    Staniu 6-7%

    In functie de temperatura la care trebuie sa evolueze se modifica mai mult sau mai putin retetarul.
    Dupa cum se vede este vorba in principiu de un aliaj al argintului cu o alama pe baza de STANIU!

    Nu exista doar BRONZ = CUPRU + Staniu si nici ALAMA = CUPRU + Zinc, asa cum si Tonycat si West v-ati referit terminand cu "PUNCT!"
    Varietatea este de ordinul MIILOR!

    Aceasta discutie a devenit o polemica fara sfarsit! Consider ca nu are rost sa o mai continuam mai ales deoarece topicul este referitor la LIPITURA DE ARGINT realizata homemade.

    Recomandarea mea este sa se cumpere lipitura de argint si nu sa se faca una. Daca totusi nu este alta varianta sau proiectul la care lucrezi inghite multa lipitura (care si asa este destul de scumpa) atunci se poate face una din retete.
    Insa alierea Cuprului si argintului cu zinc si staniu care au temperaturi foarte joase de topire este destul de dificila si desi se poate realiza si ad-hoc, necesita ceva experienta si indemanare. Zincul va arde aproape imediat in amestec, la temperatura mare si trebuie inglobat cat mai rapid. Practic vaporii de zinc sunt cei care vor avea actiunea necesara. Amestecarea se va face utilizand o tija/bagheta din grafit!
    Ventilatia trebuie sa fie cat mai buna si poti utiliza o masca cu filtru. Nu una din acelea de texitla sau hartie! De asemenea, sort gros sau echipament de protectie precum si ochelari de protectie chiar daca cantitatea pe care o procesezi este mica.
    Vaproii de zinc sunt destul de periculosi, muncitorii care lucreaza la elaborarea sau turnarea alamelor, fiind expusi diverselor afectiuni.

    06.11.2013, 01:05:30
  • Giacomo
    Giacomo

    @Dungulite
    In general , tot ce s-a discutat aici a fost pe baza de "copy/paste " din situri straine , traduse cu Google sau luate ca atare , cu expresiile din limba engleza .
    Nu intotdeauna tot ce scrie in Wikipedia este adevarat , pentru ca inclusiv acest site a fost construit tot prin contributiile unor persoane , care de multe ori au citat din surse diverse , dupa ureche sau pur si simplu si-au dat cu parerea , aflandu-se in treaba .
    Ca sa lamurim subiectul bronzului si alamei , trebuie sa spun ca exista diferente esentiale intre cele doua metale ( aliaje ale cuprului amandoua ) . Prima dintre diferente este ca alama este ductila si maleabila , adica se poate prelucra in foi sau sarma , chiar dupa ce este retopita de nenumarate ori .
    Bronzul este un material dur si casant , lipsit de ductilitate , si se prelucreaza prin turnare sau prin aschiere . Deci , alama si bronzul seamana , dar nu rasar , cum se spune .
    Procentul de staniu - sau chiar simpla lui prezenta in aliaj - este critic pentru schimbarea proprietatilor aliajului , in general alama ductila - cea folosita pentru lipiturile de argint - nu contine staniu deloc .
    Pentru ca - staniul , ca si plumbul sau cositorul - in contact cu argintul sau aurul , la temperaturi relativ joase ( 300-400 C*) , pe langa faptul ca le schimba dramatic temperatura de topire , le modifica le fel de dramatic si proprietatile fizice , argintul sau aurul "atinse" de plumb , cositor sau staniu , devenind CASANTE si improprii prelucrarii mecanice , necesitand recuperarea metalului petios prin procedee complicate sau costisitoare .
    Deci . " brass" este una , iar "bonze " este alta . Cel putin pentru metalurgistii care au mai mult de zece ani de experienta , indiferent cate biblioteci au citit despre subiect.
    Lipiturile pentru metale pretioase comune - aur sau argint - se fabrica din metalul de lucru si un numar de alte metale , de obicei cupru si zinc ( adica Ala cum este notata alama ) in cazul argintului si Ala , argint si cadmiu , sau , mai frecvent , zinc .
    In nici un caz staniu , care este , cum am spus mai sus ' cancerul" metalelor pretioase , pe langa fratii si verii lui , plumbul si cositorul .
    Eu prefer cadmiul cand imi fac lipitura de aur ( alba sau galbena ) , pentru ca zincul deviaza culoarea galbena in verzui si este o catastrofa sa vezi punctele si liniile de sudura pe obiect , atunci cand este finisat , p[lus ca nu poti reveni cu prea multe suduri peste lipitura , pentru ca oxideaza foarte urat , "imbatranind" ..
    Cadmiul nu este periculos cand se foloseste mai putin de jumatate de gram pentru o cantitate de lipitura suficienta pentru o luna de lucru .
    Problema toxicitatii lui apare atunci cand se prelucreaza industrial , de aceea marile firme producatoare de materiale consumabile pentru bijutieri l-au eliminat din uz .
    Nimeni nu va va spune niciodata formulele propriilor aliaje de lipire ( lipituri ) , de aceea informatiile care circula - inclusiv pe aici - ca un fel de dogme sunt relative .
    In principiu , pentru o buna lipitura de argint , raportul este de 6/4 , argint si alama , iar aici elementul zinc joaca cel mai important rol in stabilirea proprietatii temperatura /fluiditate . Cand nu sunt facute corect , lipiturile - de orice fel - oxiseaza puternic si isi pierd elasticitatea , nu pot fi controlate . Chestia cu gazele care actioneaza in procesul sudurii este hilara si arata necunoasterea procesului fizic . Cand apar gaze de ardere a elementelor cu temperaturi joase - cadmiul sau zincul - inseamna ca aliajul nu mai corespunde formulei initiale , unul din metalele esentiale disparand pur si simplu . Deci , este foarte importanta ordinea in care se combina metalele din aliaj , pentru ca aceste metale sa nu "se arda" , sa nu dispara prin oxidare la temperaturi prea mari . Procesul de aliere este foarte important la fabricarea unei lipituri excelente , iar faptul de a le baga impreuna la topit , ca morcovii , ceapa si pastarnacul la ciorba de vacuta , este cea mai mare dovada de necunoastere a proprietatilor lor fizice . Cand argintul / aurul ating 4-500 de grade , inrosindu-se usor , zincul sau cadmiul s-au dus demult , transfomandu-se in "fum " oxidul care nu mai are nici o treaba cu lipitura .
    O lipitura buna este cea care-ti permite sa revii cu flacara pe ea de cate zeci de ori doresti , fara sa oxideze , dar aici intram in alte detalii de pregatire a materialelor .
    Eu folosesc exclusiv lipitura dura (hard , cum zicea cineva pe aici ) , atat la aur cat si la argint , pentru ca imi ofera mai mult control atunci cand lucrez obiecte cu piese multiple , ca sa nu mai vorbesc de emailare .
    Nu recomand curatarea cositorului , plumbului sau staniului cu bai de acid , chiar la temperaturi de fierbere , pentru ca aceste metale au prostul obicei ca - datorita temperaturii lor foarte scazute de topire - sa fuzioneze in stratul superficial al metalului pe care sunt aplicate , mai ales in cazul argintului si aurului , care sun metale poroase . Deci , in cazul in care o bijuterie din metal pretios a fost murdarita cu cositor sau plumb de vre-un amator nesabuit ...adio si n-am cuvinte !
    Daca "amputarea " si refacerea partii contaminate nu este posibila ....s-a terminat cu acel obiect , riscul de a fuziona cu materialul respectiv - plumb , cositor sau staniu - este enorm si poate duce la distrugerea completa a obiectului .
    Ca o remarca , in cazurile in care obiectul "reparat" cu unul din aceste trei metale , este bagat in foc , se produce o fuziune completa , o perforare , o gaura sau o corodare extrem de rapida - chestie de secunde - ale carei margini sunt casante ca sticla si , de obicei atat de dure , incat distrug pilele din otelul cel mai bun , indiferent de marca . Asta apropo de ce este bronzul atat de dur cand apare staniul in aliaj ;)
    In final , un sfat : incercati sa contactati un profesionist cu experienta la masa de lucru si lasati Wikipedia , care este foarte folositoare pentru muzica sau cultura , in general , dar este inconsistenta cand vine vorba de bijuterie ca meserie . Pentru ca bijuteria este o stiinta foarte complexa si plina de secrete , care devine arta de-abia cand cel ce o practica ori este genial , ori este aproape de sfarsitul vietii , regretand ca nu a avut timp sa afle tot ce ar fi dorit in domeniul in care a practicat toata viata .
    PS . Cum zicea un batran bijutier german , bijuteria este o mesrie simpla , compusa din cateva elemente de baza , topirea , laminarea , sudura si gravura ...si inca alte cateva mii de maruntisuri ...

    Cam asta e . O zi buna , tuturor .

    Giacomo .

    31.07.2015, 13:49:35
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Giacomo, stiu ca sunteti o autoritate in materie in Romania si aveti parte de tot respectul meu.
    Din pacate in Romania nu am intalnit un bijutier in atelierul caruia sa intru si sa imi dea informatii pur si simplu!
    Sunt printre primii, care de ani buni am vizionat cu adevarat, de nenumarate ori videoclipurile pe care le aveti postate pe Youtube si Ganoksin si stiu sa le apreciez in adevaratul sens al cuvantului si in toate detaliile.

    Am sa punctez cat mai scurt ca sa nu amplific discutia in mod inutil:

    1) Ati dat detalii cate provin din experianta de o viata pe care o aveti in domeniu si din ceea ce ati invatat pe vremea cand se facea scoala de bijutieri in adevaratul sens al cuvantului si nu cursurile simpliste de astazi care costa multi bani si au randament foarte scazut.
    Scoala de bijuterie in Romania a cam decedat odata cu sistemul de invatamant in domeniu si nu exista interes din partea nimanui pentru ca traditia sa continue. Nu in bijuteria care presupune si creativitate, cel putin. Acum se cauta specializari, bijutieri formatori, tintuitori, finisori, etc...Bijutierul de creatie care este capabil sa porneasca de la alcatuirea aliajului pana la finisarea bijuteriei este pe moarte in Romania.

    2) Referinta pe care am facut-o la Wikipedia era o trimitere pentru cei care nu au nici o baza de cunostinte in domeniul bijuteriei si au nevoie de informatii rapide despre un anumit subiect. Nu exista nici un fel de alt mijloc de informare in Romania despre acest domeniu. Am incercat pe pielea mea la atelierele din sectorul 6, in zona Garii de Nord si in centrul orasului. Daca nu cumperi nimic NIMENI nu te ajuta ci au atitudini de genul: "Bai baietica i-a vezi de adu o galeata de curent electric". Asta deoarece in Romania exista traditia ca meseria se fura si nu se invata!

    3) In Romania nu exista carti sau lectii video aproape de nici un fel, referitoare la fabricarea bijuteriilor. Manualul Bijutierului era singura carte care mai circula si care se gaseste greu numai la anticari. Este o carte veche care desi este foarte pretioasa in informatii, are nevoie de actualizari urgente. Este un dezinteres total al celor din Ministerul Invatamantului precum si din partea patronatelor.

    4) Englezismele utilizate nu se datoreaza unei actiuni copy/paste de pe site-uri din strainatate. Sunt rezultatul distorsionat a unei munci de auto-educare de multi ani, efectuata fara nici un ajutor din Romania, din partea nimanui si de care sunt foarte mandru!
    Am invatat din cartile lui Tim McCreight si Carles Codina, doua personalitati de clasa mondiala in domeniul realizarii bijuteriilor. Tim McCright - Fundamentals of Metalsmithing este o carte de capatai in SUA si are o autoritate care nu poate fi contestata de nimeni. Carles Codina este un foarte apreciat designer si bijutier, profesor in Spania la Barcelona. Vitalij Kricuk un maestru rus specializat in montarea pietrelor, care activeaza la Berlin si la care am platit 100 Euro pentru fiecare video-curs.
    De asemenea zeci de alti bijutieri straini care au fost amabili sa imi raspunda la mesaje si care m-au ajutat cu informatii de tot felul.
    Au mai fost sute de ore de videoclipuri cu procedee de executie provenite de la Otto Frei, Rio Grande, Stuller, etc...
    De asemenea am vizionat mii (literalmente) de ore de video puse la dispozitie gratuit sau contra cost de tot felul de firme din USA si UK si daca as fi avut resursele necesare as fi platit 20,000 USD pentru un curs GIA.
    Desigur ca termenii utilizati de mine sunt cei specifici in aceste regiuni. De aceea spun Hard in loc de Dur sau Soft ori Easy in loc de Moale. Ori stone setting in loc de tintuire.

    5) Discutia in contradictoriu referitoare la bronz si alama a fost inceputa de sotia mea care nu are cunostinte suficiente in domeniu dar care in mod corect s-a referit la faptul ca exista aliaje ale cuprului care au cam aceeasi compozitie si care in SUA su Marea Brianie se numesc totusi bronzuri! Nautical bronze, red Bronze, Admirality bronze, etc...si care pot fi denumite alamuri nautice, cel putin asa se numesc in SUA, Australia, Anglia, Canada...
    Discutia initiala fiind referitoare la aliaje de lipit argint si nu la altceva consider ca intregul continut al conversatiei a fost DETURNAT in mod neplacut de la subiectul de baza.
    Referitor la subiectul acestei discutii eu am recomandat cumpararea unei lipituri si nu fabricarea ei, mai ales in mod empiric de cineva fara cunostinte in domeniu.

    6) Domnule Giacomo sau Giacomino asa cum va spun unii oameni care va cunosc, pe Breslo sunt destui creatori care si-ar dori sa invete macar lucruri de baza despre fabricarea bijuteriilor. Din pacate in afara de 2-3 oportunitati, in Romania sunt greu de gasit cursuri potrivite.
    UCECOM cel mai OK din punctul meu de vedere. Mai era cineva la Timisoara si desigur Scoala de Bijuteria Contemporana cu David Sandu...
    Totusi, multi sunt din alte orase sau nu au cum sa achite anumite sume (nici nu vreau sa intru in acest subiect) ori nu au timp...

    Nu ati dori dumneavoastra sa inregistrati un CD cu activitatile de baza in domeniul prelucrarii bijuteriilor din argint si alama ori cupru? Informatii simple, de pornire.
    Decupare, lipire, finisare, patinare, montura cabusoane...ca in acest fel, o infima parte din cunostintele dumneavoastra de o viata sa devina piatra de temelie pentru creatori de bijuterii la inceput de drum?
    Cred ca sunt destui care ar cumpara la un pret modic un astfel de CD, intr-o lume in care aproape nimeni nu mai are timp sa citeasca.

    02.08.2015, 02:02:00
  • Giacomo
    Giacomo

    Ceea ce-mi raspunzi aici confirma temerile mele din ultimii 15 ani , si anume ca foarte multi romani imi cunosc lucrarile si filmele de pe internet - iata , Ganoksin , unde eu am refuzat sa mai postez , din motive obiective - si imi viziteaza inclusiv blogul , uneori chiar in numar surprinzator , dar niciodata vreunul - cu doua -trei exceptii - nu a comentat sau a intrebat ceva pe nicaieri , preferand sa stea in umbra si sa "observe" , ca sa folosesc expresia asta eleganta , dar lamentandu-se mai apoi "acasa" ca nu are de unde invata si nu i se spune nimic in domeniu .
    Chiar daca am scris in limba romana si in engleza , indemnandu-i sa comenteze , romanii nu au avut ce sa spuna acolo , insa constat ca absolut toti se plang ca nu au de unde invata .Unii chiar au tupeul sa se planga ca nu au bani , in timp ce au firme si spatii pentru care eu ii invidiez . Asta e situatia , de-aia un neamt nu va cumpara niciodata ceva pe strada , ci numai de la magazin , in timp ce romanii fac exact invers .
    "Copilul care nu plange , nu primeste lapte " , spune o vorba , iar sa ceri cuiva sa-ti arate ce stie , ce a acumulat in decursul unei vieti , de multe ori facand sacrificii mult mai dureroase decat cele financiare , mi se pare deplasat .
    Eu am fost printre primii care au aratat in filmele mele detalii nemaiaratate pana atunci pe internet , din varii motive , ori pentru ca nu stia nimeni tehnica mea de lucru , ori pentru ca pur si simplu stilul american " semifabricate " , atat de daunator dezvoltarii individuale , nu a permis asa ceva . Daca adun sutele de comentarii din perioada Ganoksin , obtin o imagine fabuloasa a nivelului la care nu numai hobistii se aflau in momentul ala pe internet .
    Chiar daca majoritatea filmelor mele - peste 450 - nu contin elemente esentiale (formule si explicatii tehnice ) , ele fiind postate pe internet doar pentru a demonstra ca exist si atat .
    Chiar cele mai multe comentarii se refera la faptul ca nu am pretins nici un avantaj financiar .
    Si aici trebuie sa spun ca povestea cu dicurile sau orice alt material video este dicutabila , din cauza pirateriei , in foarte scurt timp vor putea fi gasite discurile mele pe marginea strazii , vandute de tiganii care au tigari de contrabanda si telefoane furate , asa cum a fost in urma cu 10-15 ani , cand se gasea orice la tovarasii in cauza , in materie de filme piratate .
    Preturi modice nu stiu ce inseamna , eu , ca si altii , ma orientez dupa tarifele celor din occident - America in special - si in ultimul timp si dupa cele de aici , si imi stabilesc un tarif sub cel mai mic pret de pe piata , oferind in schimb un timp mai lung de instruire .
    De exemplu , daca o scoala din Bucuresti - n-are rost sa dau nume - are tarife care oscileaza intre 300 si 450 euro pe un curs de doua saptamani , in care-i invata pe cei amatori cum se tin clestii pe masa si cum se indoaie o sarma , eu am stabilit un tarif de 400 euro pentru o luna , cu initierea completa , incepand de la filosofia si principiile confectionarii bijuteriilor (primele trei zile ) apoi materialul de lucru , sculele si aplicatia lor .
    Nu ma intereseaza persoanele care vor sa afle formulele aliajelor sau ale lipiturilor , sau tehnici speciale , atat timp cat ele nu stiu ce inseamna argintul sau alama (sic!) .
    Daca as vrea sa fac bani , as putea sa ma comport si eu ca cei care au "scoli" si jecmanesc oamenii de buna credinta , lasandu-i cu portofelele mai usoare si cu nimic in desaga , la finalul "cursurilor" . Am avut trei persoane care au "absolvit" cursuri la aceste "scoli" si am fost ingrozit de lipsa oricaror informatii elementare cu care au plecat de acolo . Ca sa nu mai spun de felul in care au fost tratati , cu cata superioritate si suficienta .
    Eu imi tratez ucenicii ca pe prieteni, nu ca pe niste neica-nimeni care trebuie sa plateasca pentru a respira acelasi aer cu mine in aceeasi incapere .
    Nu mai am timp , dar iti recomand sa urmaresti un nou serial pe care l-am inceput , atat pe blog cat si pe youtube , unde un copil de 8 (opt) ani invata de la zero si va incepe in curand sa predea altora meseria de bijutier . Sunt absolut sigur ca cei mai multi dintre marii artisti ai momentului , cei care se lauda intre ei pe forumuri si isi dau share intre ei pe facebook vor fi primii care o vor urmari , fara insa a-si manifesta prezenta pe acolo ...asa , dupa colt , printre ulucile gardului , cum le place romanilor ... celor snobi si imfumurati , care nu-si cunosc lungul nasului si le e rusine sa isi arate mutrele suficiente , laudand un copil , care la o adica , ii umuleste din toate punctele de vedere : curaj , sinceritate si puritate , talent , pricepere si mai ales vointa . Micuta Oli va fi un exemplu pentru oricine , iar cei carora le va fi rusine sa-i spuna "Multumesc , Oli ! " dupa ce ii vor vedea filmele , nu au decat sa priveasca in continuare pe ascuns , pentru ca nu ei sunt prietenii de care noi avem nevoie .
    Tara geme de impostori si tot felul de inchipuiti , care au tupeu tocmai fiindca nimeni nu-i atentioneaza ca sunt rupti in fund . Poate ca Oli va reusi sa-i faca pe unii dintre ei macar , sa stea un pic mai retrasi , sa lase loc talentului si valorii reale sa se manifeste . Filmul are 8 episoade si momentan sunt postate trei , restul urmand pe masura ce le adaug subtitrarea , care imi ia foarte mult .
    https://youtu.be/tK3tRHJZu3M


    O zi buna ,
    Giacomo
    ( Giacomino este diminutivul cu care eram apelat fiind copil si adolescent , nu cred ca mai este cazul sa fiu apelat asa . Poate doar de unii care vor sa ma tachineze ).

    03.08.2015, 16:41:29
  • Dungulitze
    Dungulitze

    Giacomo@ ca de obicei petreceti uluitor de mult timp ca sa scrieti cat mai in detaliu desi stiu ca aveti mult mai multe de spus.
    Referinta la Giacomino a fost facuta ca sa stiti ca nu sunt chiar un outsider vis-a-vis de a sti cine are valoare in Romania si ca stiu cine va numea asa, oameni care acum au parul foarte alb si care sunt de aceeasi meserie.

    Nimeni nu va poate contesta in nici un fel valoarea si as spune supramatia in materia de bijuterie unicat, in special in tehnica hollow si in designul de bijuterie de lux.

    Va stiu videoclipurile de foarte multi ani. Cautam informatii de la profesionisti si am dat din intamplare de Hanuman si de acolo printr-o ramificatie de dumneavoastra. Primul lucru pe care l-am remarcat in primele secunde ale filmului a fost un ciocan si atunci am stiut ca sunteti roman. In Vest bijutierii utilizeaza la filmari unelte noi in general sponzorizate de marii producatori pentru a le face practic reclama si sunt putini cei care pastreaza peste timp ca sa spun asa uneltele cu care probabil au inceput in meseria asta sau care poate au apartinut mesterilor lor pe vremea cand erau ucenici.
    V-am vazut cred eu toate clipurile de foarte multe ori si cred ca imi pot face o idee macar aproximativa de cat de mult se lucreaza la asemenea piese.
    Poate pentru unii, vazut din afara si in rezumat nu pare complicat dar eu stiu ca este deosebit de dificil nu atat sa lucrezi obiecte 3D goale la interior cat este de greu sa mentii un aspect si o forma artistica. Asta este una din deosebirile dintre un bijutier de executie si un bijutier de creatie.
    In ziua de astazi, in Europa majoritatea bijutierilor lucreaza in ateliere moderne ajutati de un numar urias de unelte si dispozitive care sa le usureze munca.
    Cand am vazut prima oara cum un mare brand din Germania lucreaza verighetele de aur la strung asistat de calculator ca si cum ar lucra o banala bucsa, am simtit cu adevarat ca sfarsitul este aproape pentru bijutierii veritabili si ca intram cu adevarat in era bijuteriei industriale.
    Obiecte fara suflet si fara valoare artistica.
    Oricum majoritatea snobilor cumpara brand-ul nu valoarea!

    Cand va referiti la faptul ca nimeni nu va intreaba despre diverse tehnici ar trebui sa stiti ca marea masa a celor care doresc sa lucreze in domeniu nu au habar cum sa va gaseasca pe dumneavoastra si pe alti bijutieri de valoare din Romania deoarece daca facem abstractie la Breslo, in Romania nu exista nici o comunitate cu acest specific, nici o referinta si nici un alt fel de sursa.
    Retineti va rog ca cel putin cu 5-6 ani in urma cand eu inca eram in cautari, singurele zone unde puteai gasi informatii erau doar site-urile de afara. Si asta doar daca erai dispus sa cauti vreme indelungata deoarece pe Youtube spre exemplu este plin de tot felul de doamne care invata alte doamne cum sa indoaie un ac sau sa sudeze o za, persoane care cu siguranta au absolvit acelasi tip de scoala cu taxe de sute de Euro per curs/modul si unde asta inveti in general...informatii despre bijuteria de hobby.
    Eu am vrut informatii de la profesionisti si asa am ajuns la Ganoksin si implicit la dumneavoastra precum si la cei care m-au ajutat de-a lungul timpului, oameni generosi sau cu servicii platite, din USA in general.
    Lipsa de informatie si de interes in Romania este atat de mare ca ma intreb daca bijuteria de valoare, atat cata mai este, va supravietui pe meleagurile acestea in urmatorii 20-30 de ani.

    Scoala de bijuterie din Romania este extrem de redusa si prost directionata. Sunt diverse expozitii de bijuterie....contemporana unde din pacate lucrurile sunt foarte departe de ceea ce ar trebui sa fie.

    Am vazut si eu "lucrari" ale unor absolventi de asemenea cursuri. Sunt copie la indigo ale celor care fac bijuterie hobby in timpul liber in USA.

    "Formam metalul la nimereala, ca deh, avem suflet de artisti...nu montam pietrele corect, precis si frumos...nuuu...presam acolo montura la gramada ca doar este handmade si trebuie sa arate ca este facut cu mana. De ce sa ne consumam timpul cu detalii? ..."
    Oamenii acestia lucreaza obiecte fara sa aiba habar de finisare, montura pietrelor, camuflarea lipiturii, obtinerea unor parti mobile care sa lucreze sigur si aspectuos...etc...
    Dam de 3 ori cu ciocanul, facem o taietura, indoim o sarma si iata un inel din argint pentru care nu dam certificat de garantie sau altceva...ca pentru asta trebuie autorizatie.

    Discutia aceasta poate dura la nesfarsit. Impartasesc aceleasi pareri cu dumneavoastra despre ceea ce se petrece astazi in domeniu si consider ca este vina patronatelor bijutierilor precum si a ministerului Invatamantului si a Ministerului Economiei sau cum naiba ii mai zice acum.

    Am sa vizionez clipurile cu cel mai tanar ucenic al dumneavoastra. Este o solutie foarte buna sa transmiteti in acest fel mai departe macar o mica parte din cunostinte si din experienta. Sper ca acei care au absolvit cursurile la dumneavoastra sa aiba tarie sa continue pe acest drum si nu sa renunte peste ceva timp deoarece stim prea bine ca nimeni cu se imbogateste din realizarea bijuteriilor. Cel putin nu in Romania.

    Sanatate va doresc!

    03.08.2015, 19:49:19
  • CromatiQ
    CromatiQ

    Buna ziua! As avea o intrebare pentru Dungulitze sau oriceni ar putea sa-mi raspunda la intrebare. Pentru sudurat piese din argint am folosit pana acum lampa Dremel (cu gaz pt brichete cu butan) iar in momentul de fata pentru proiecte mai mari aceasta lampa nu face fata. Nu pot lipi cu ea piese mai mari. Am cumparat deja brener, duza, furtun pentru butelie... si as vrea sa stiu cu ce gaz trebuie sa umplu butelia? Nu sunt sigura daca trebuie butan 100% sau combinatie cu propan...? Daca trebuie un amestec ce concentratie ar fi nevoie? Multumesc!

    06.11.2015, 16:53:14
  • user70315
    user70315

    Buna ziua,

    Sunt incepator in acest domeniu si vreau sa spun ca am citit cu interes cele afirmate mai sus chiar din primele zile ale discutiei si m-a impresionat placut dialogul dumneavoastra.

    Pentru ca sunt incepator si tanar in acelasi timp, indraznesc sa cer ajutor si lamuriri la problemele pe care le-am intalnit in cautarea si efortul meu de a invata si practica aceasta arta.

    In primul rand o problema de care ma lovesc cel mai des este cea a termenilor de specialitate folositi de straini si echivalentul lor in limba noastra. Nu stiu daca ma poate ajuta cineva cu un dictionar de specialitate, daca pot sa-i zic asa. Oricum eu fac eforturi. Iar ca exemplu termenul "firescale" are cumva echivalentul "oxidarii" ?

    A doua nelamurire provine de aici : http://www.martinus-gold.com/jewelry-training/firescale/ . Ceea ce spune acest nene pare sa fie logic si deci corect pentru ca am pus in aplicare informatiile si pare sa fie asa dar nu se stie niciodata ! Va rog sa veniti cu o parere asupra celor prezente pe site-ul respectiv.

    De altfel studiez cu placere despre acele detalii ignorate de cei mai multi precum modul in care reactioneaza argintul la diferitele substante si operatiuni de lucru pentru ca imi place sa inteleg procesul lucrului meu si momentan imi permit sa lucrez cu argintul mai mult.

    Ca sa nu mai lungesc, vreau sa spun ca putinele tehnici invatate sunt de pe atthebench si ca atare vreau sa mai adaug o intrebare : mi-am facut o solutie de curatare a pieselor pe care urmeaza sa le sudez din acid boric si alcool de 96%, cam 50-50 si vreau sa stiu daca stratul acela alb care se formeaza trebuie sa fie vizibil ca atare pentru ca la mine pot zice ca exista o pelicula protectoare dar nu de o culoare alb intens asa cum am vazut ca trebuie sa fie. (cum este aici : http://riograndeblog.com/2012/08/mark-nelsons-tips-mixing-boric-acid-barrier-flux/ )

    Apoi ar mai fi probleme in sectorul lustruirii dar care cred ca se vor rezolva cand imi voi imbunatati polizorul cu un disc de slefuit. Momentan folosesc compusii de la Manzerna care dau un rezultat multumitor si zic acest lucru pentru ca nu obtin un luciu oglinda cu adevarat ..sau poate am asteptari prea mari.

    Apoi un alt lucru care imi vine in minte, termenul de "tintuire" este acelasi lucru cu termenul de "montare" a unei pietre ?

    Sau ca sa curat un lant oxidat si intre zale, exista vreun procedeu ? Momentan lanturile si bratarile le curat cu sapun si peria de cupru impreuna cu o baie in ultrasunete cu substante de curatare dar foarte, foarte greu obtin rezultate.

    Multe sunt in capul meu acum si va rog sa-mi raspundeti macar la ce am prezentat aici.

    Sunt dispus sa platesc pentru anumite informatii care necesita acest lucru (carti sau video-uri cumparate de dumneavoastra si pe care ati dori sa le impartasiti ) asa ca las urmatoarele :
    mail : [email protected]
    facebook : https://www.facebook.com/costin.ionut.357


    Va multumesc si cu nerabdare astept pareri, opinii, sfaturi...ajutor !

    10.11.2015, 17:16:06
  • andreia.stanciu
    andreia.stanciu

    Pentru zale din inox sau metal de culoarea bronzului ce unealta de lipire recomandati?
    Multumesc frumos!

    01.08.2016, 18:24:20
  • user191335
    user191335

    Zalele și componentele colorate sau placate, din proprie experiență vă spun, nu se pot suda fără a distruge stratul de deasupra al elementelor.

    28.12.2017, 10:57:54